ارزش کنیه ابوتراب

فارسی 2567 نمایش |

در بخش قبل این سوال را مطرح کردیم که: ارزش کنیه «ابوتراب» تا چه حد است؟ و غرض از ساختن این اخبار دروغ در این باب چیست؟
در جواب می گوییم: مراد از کنیه ابوتراب این است که آن حضرت صاحب زین و حجت خداوند متعال بر روی زمین است. بقاء زمین و سکون آن به واسطه امیرالمومنین علی (ع) بوده و ایشان مایه استقرار زمین و ستون آن می باشند.
از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «در روز قیامت وقتی کافر آنچه خداوند متعال برای شیعه علی (ع) از ثواب و قرب جایگاه و وجود کرامت آماده نموده، می بیند، می گوید: «یا لیتنی کنت ترابا» (یالیتنی کنت ترابا در ترجمه تحت اللفظی این گونه ترجمه می شود: «ای کاش من خاک بودم» که در برخی کتب نیز به همین ترتیب ترجمه شده اما پیامبر اکرم (ص) در این حدیث منظور و مفهوم حقیقی را بیان فرموده اند.) یعنی ای کاش من از شیعه علی (ع) بودم» (سفینه البحار ج 1 ص 121).
بنابراین منظور از این کنیه بیان مطلبی بسیار بالا و پر ارزش بوده فلذا نباید به ترجمه ظاهری آن کفایت کرد و آن را لقبی معمولی بلکه تحقیر آمیز برشمرد. در برخی نقل ها آمده است که حضرت مولانا امیرالمومنین (ع) به این کنیه افتخار نموده و آن را دوست می داشتند و در تقلیل این مطلب گفته اند علت خوشحالی ایشان به این لقب آن است که این کنیه نشان دهنده بقاء خط ایشان و استمرار ایستادگی ایشان در راه حق است. اما امویان از این کنیه به بدی یاد کرده و آن را مایه تحقیر آن حضرت می شمردند. کنیه ابوتراب نشان دهنده زهد و بقدر کفاف کفایت کردن ایشان بود، ولی بنی امیه آن را مایه تخفیف شان آن حضرت دانسته و داستانهای جعلی ای نقل کردند که کودکان نیز از شنیدن آنها به خنده می آیند. و شاید سر وضع این داستانهای بی اساس موارد زیر باشد:
1- بنی امیه می خواستند با ساختن این داستانهای جعلی ادعا کنند در خانه علی (ع) نیز میان او و فاطمه (س) اختلاف نظر و بگو مگوهایی مانند اختلافات میان عایشه و رسول خدا (ص) وجود داشته و می خواستند ادعا نمایند این امور اموری عادی بوده و در هر خانه ای رخ می دهد!
2- چون برخی از بنی امیه فاطمه زهرا (س) را آزرده بودند و فرمایش پیامبر (ص) که فرموده بود: «من اغضبها فقدا غضبی» هر کس فاطمه را بیازارد مرا آزرده است، شامل حال ایشان شده بود، می خواستند با ساختن چنین اخبار جعلی ای پرونده امام علی (ع) را نیز مکدر جلوه داده و ادعا کنند علی (ع) نیز با اعمالی ناراحت کننده قلب دختر رسول خدا و رسول خدا (ص) را آزرده است.
3- ممکن است علت جعل این اخبار آن باشد که چهره فاطمه زهرا (س) را مخدوش کرده و ایشان را از آن عصمت و درجات رفیعه پایین بیاورند تا جنایات بنی امیه بخصوص خلیفه دوم در مورد ایشان کم رنگ جلوه کرده و حساسیت مسلمین نسبت به این قضیه تقلیل شود
4- مخدوش کردن چهره ی امام علی امیرالمومنین (ع) و ناراضی جلوه دادن فاطمه زهرا (س) از ایشان: این عمل از این رو صورت گرفته است که فضیلت علی (ع) به عنوان داماد و وصی رسول خدا (ص) دادن ازدواج امیرالمومنین (ع) با فاطمه زهرا (س) بوده و ناقلان چنین روایاتی می خواهند بگویند رضایت پیامبر (ص) به این ازدواج از روی دفع شهر و کنترل علی (ع) و فتنه های او صورت گرفته است!! در هر صورت و به هر نیتی که این اخبار، جعل شده باشند مضمون آنها با نقل های دیگر در تضاد بوده و خود این نقل ها هم اختلاف چشم گیری دارند و سخنان مطرح شده در این روایات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست زیرا در آنها اموری به پیامبر اعظم (ص) و امام امیرالمومنین علی و حضرت فاطمه (س) نسبت داده شده که ما آنها را به اصحاب درجه یک آن حضرات هم نسبت نمی دهیم تا چه رسد به وجود اقدس خودشان. خاک بر سر ریختن و غضبناک شدن در اثر امور جاری زندگی فعل کودکان است نه افرادی که خود الگو بوده و از جانب الهی تایید شده اند.
بنابراین پاسخ به این روایات بدین نحو است که ابتدا ما باید شان و رتبه این بزرگواران در عالم هستی را بشناسیم و از عادی سازی ایشان و مثل انسانهای عادی جله دادن آنها بپرهیزیم، آنگاه نگاهی از بالا به این روایات داشته ببنیم آیا آنچه در این نقل ها به این حضرات نسبت داده شده از انسان عاقل و عالم سر می زند افضلا از این که معوم و متقی و مورد تایید خداوند از و ارکان عرش و مقسم بهشت و جهنم و... باشد!! پس ریشه مشترک این تقلیل ها همان عادی سازی و بشری جلوه دادن نبوت پیامبر اسلام (ص) و زندگی او و خاندان شریفش است و هدف از این عادی سازی، پوشاندن برخی جنایات و محال نبودن برخی ادعاها در مورد خلفای ثلاثه می تواند باشد. والله اعلم.

منـابـع

علامه جعفر مرتضی عاملی- الصحیح من سیره النبی الاعظم- جلد 4

کلیــد واژه هــا

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها