سخنان چند تن از علمای اهل سنت درباره امام زمان علیه السلام

فارسی 3217 نمایش |

عالمان اهل سنت در طول عصرها و سده ها در تألیفات خود، نظرشان را راجع به امام دوازدهم (ع) ابراز کرده اند. نمونه ای از این سخنان در زیر آمده است:
1- از ابن حجر هیتمی شافعی: در کتاب «المهدی الموعود» جلد 1 صفحه 200 نقل شده است: «ابوالقاسم، محمد الحجه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود. خداوند در همین عمر به او «حکمت ربانی» را عطا کرد. او را «قائم منتظر» گویند. اخبار متواتره رسیده است که مهدی از این امت است. و عیسی (ع) از آسمان فرود خواهد آمد، و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.»
2- عکادالدین ابن کثیر دمشقی: «مقصود از پرچهای سیاه (که در روایات مهدی ذکر شده است)، پرچهای سیاهی نیست که ابومسلم خراسانی برافراشت، و دولت بنی امیه را ساقط کرد، بلکه مقصود، پرچمهای سیاهی است که یاران مهدی خواهند آورد.»
3- ابن ابی الحدید مدائنی: «میان همه فرق مسلمین اتفاق قطعی است، که عمر دنیا، و احکام و تکالیف پایان نمی پذیرد، مگر پس از ظهور مهدی.»
4- صدرالدین قونیوی: در کتاب الامام الثانی عشر گفته است: «پس از مرگ من، آنچه از کتابهایم که درباره طب و حکمت است، و همچنین کتابهای فلسفه و فلاسفه، همه را بفروشید؛ و پول آن را به فقرا صدقه بدهید. و کتابهای تفسیر و حدیث و تصوف را در کتابخانه نگاه دارید. در شب اول مرگ من، هفتار هزار بار کلمه توحید (لااله الا الله) را بخوانید، و سلام مرا به مهدی (ع) برسانید.»
5- محمد بن بدرالدین رومی: «خداوند، به وسیله حضرت محمد (ص) نوبت تشریعی را ختم کرد، و دیگر تا روز قیامت پیامبری نخواهد آمد. همچنین خدا، به وسیله فرزند صالح پیامبر، همو که دارای نام پیامبر (محمد) و کنیه پیامبر (ابوالقاسم) است، ولایت تامه، و امامت عامه را ختم خواهد کرد. و این ولی همان کس است که مژده داده اند که زمین را چنانکه از جور و ستم لبریز شده باشد، از عدل و داد لبریز بسازد. و ظهور او به ناگهان اتفاق بیفتد. خداوند! این همه پریشانی و گرفتاری را، از این امت، به برکت ظهور و حضور او، برطرف فرما! «انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا؛ زيرا آنان [عذاب] را دور مى‏ بينند. و [ما] نزديكش مى‏ بينيم.» (معارج/ 6- 7) کسانی ظهور او را بعید و ناشدنی می پندارند، و ما آن را شدنی و نزدیک می دانیم.»
6- جلال الدین سیوطی: «احمد حنبل و ابوعیسی ترمذی، و حافظ سلیمان بن احمد طبرانی، همه، با اسنادی که خود دارند روایت کرده اند از عبدالله بن حرث زبیدی، از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: «مردمان از مشرق زمین (ایران) خروج کنند، و مقدمات حکومت مهدی را فراهم سازند.» این مردم، همان کسانند که با پرچهای سیاه، از ایران، بیرون خواهند آمد، و در حدیث ذکر شده اند. و همینانند که پیامبر (ص) امر کرده است همه مردم را که با امیر آنان؛ یعنی مهدی (ع) بیعت کنند.»
7- شیخ عبدالحق دهلوی: «احادیث بسیاری که به حد تواتر رسیده است وارد شده، که مهدی از اهل بیت پیامبر است، از اولاد فاطمه (ع).»
8- شیخ ابوالعرفان صبان: «اخبار و احادیث، از پیامبر (ص)، به حد تواتر نقل شده است که مهدی ظهور خواهد کرد. او از اهل بیت پیامبر است. و زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد.»
9- ابوالفوز محمد امین بغدادی: «آنچه مورد اتفاق نظر علماء است؛ این است که مهدی، قائم آخرالزمان است. و او زمین را از عدل و داد می آکند. احادیث درباره مهدی و ظهور او بسیار است.»
10- شیخ منصور علی ناصیف: «باب هفتم، درباره خلیفه مهدی، رضی الله عنه، در میان علمای سلف خلف مشهور است، که در آخرالزمان (به حتم و یقین) مردی از اهل بیت پیامبر، که نام او مهدی است، ظهور خواهد کرد. او بر همه کشورهای اسلامی استیلا خواهد یافت. مسلمانان همه پیرو او خواهند شد. او به عدالت رفتار می کند، و دین را قوت می بخشد. آنگاه دجال پیدا می شود. عیسای مسیح از آسمان فرود می آید و دجال را می کشد، یا با مهدی در کشتن دجال همکاری می کند. سخنان و احادیث پیامبر را، درباره مهدی، جماعتی از نیکان اصحاب پیامبر، نقل کرده اند. و آن احادیث رابزرگان محدثین، در کتابهای خود، با اسناد و مدارک، گرد آورده اند. محدثان بزرگی مانند ابوداود، و ترمذی، و ابن ماجه، و طبرانی، ابوعلی، و بزار، و امام احمد حنبل و حاکم نیشابوری (رضی الله عنهم اجمعین) جزء ناقلان احادیث مهدی هستند.. این است عقیده اهل سنت، از سلف تا خلف.»
11- از شیخ محمد عبده: در تفسیر «المنار» جلد 6 صفحه 57 چنین نقل شده است: «خاص و عام می دانند، که در اخبار و احادیث، ضمن شمردن علائم قیام قیامت آمده است که مردی از اهل بیت پیامبر (ص) خروج می کند، که نام او مهدی (ع) است. او زمین را، پس از آنکه از جور و بیداد آکنده باشد، از عدل و داد آکنده می سازد. در آخر ایام او، عیسای مریم (ع) از آسمان فرود می آید، جزیه را برمی دارد، صلیب را می شکند، و دجال را می کشد.»
12- احمد امین مصری: «اهل سنت نیز، به مهدی و مسئله مهدی یقینا ایمان دارند.»

منـابـع

محمدرضا حکیمی- خورشید مغرب- صفحه 69- 72

کلیــد واژه هــا

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها