خصلتهای انسان منافق از نظر قرآن

فارسی 3019 نمایش |

در قرآن کریم آمده است: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ* يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ* فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضًا وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ* وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ* أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ* وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ* وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ؛ و برخى از مردم میگويند ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده‏ ايم ولى گروندگان [راستين] نيستند* با خدا و مؤمنان نيرنگ می‏بازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمی‏زنند و نمیفهمند* در دلهايشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى] آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك [در پيش] خواهند داشت* و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد میگويند ما خود اصلاح گريم* بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمیفهمند* و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد میگويند آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده ‏اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كم‏ خردانند ولى نمیدانند* و چون با كسانى كه ايمان آورده ‏اند برخورد كنند میگويند ايمان آورديم و چون با شيطانهاى خود خلوت كنند می‏گويند در حقيقت ما با شماييم ما فقط [آنان را] ريشخند میكنيم» (بقره/ 8-14).
در سوره بقره چند خصلت برای منافقین ذکر شده است که عبارتند از: اولین خصلت اینکه منافقین مردمان متظاهری هستند؛ که تظاهر اصولا از مشخصات منافق است بطوریکه منافق از مؤمن بیشتر اظهار ایمان می کند. خصلت دوم اینکه آنان نیرنگ بازند، حقه باز و فریب کارند که باز این خصلت از صفات ویژه آنان است. سوم اینکه اینان مبتلا به یک بیماری روانی روحی هستند که می خواهند با اینگونه اعمال آن عقده های درونی را شفا بدهند و حال اینکه برعکس بر عقده های دلشان و بیماری روحشان دائما افزوده می گردد.
چهارم اینکه امر چنان بر آنان مشتبه شده است که حتی خودشان هم خیال می کنند که کارهایشان در راه اصلاح جامعه است. یعنی بر تباهکاریها و اخلالگری خودشان لباس اصلاح پوشانده اند و خودشان هم باور نموده اند. پنجم آنکه اینان خود مردم سفیه و احمقی هستند و دیگران را سفیه می پندارند. ششم اینکه دوچهره هستند و یکی از عملیات دوچهره گیشان اینطور است که در این مجلس به گونه ای سخن می گویند و وقتی به مجلس دیگر می روند درست ضد آن را بر زبان می رانند. اینها صفات ویژه منافقین است که قرآن مجید در این آیات آورده است.
 

منـابـع

مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن 1 و 2- صفحه 161-160

کلیــد واژه هــا

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها